صدای مناسب برای منشی گویا خانم یا آقا

صدای مناسب برای منشی گویا خانم یا آقا

صدای مناسب برای منشی گویا خانم یا آقا؟

در این مقاله به این موضوع میپردازیم که صدای مناسب برای ضبط صدای منشی تلفنی گویا کدام یک میباشد در ادامه با ما همراه باشید .

صدای مناسب برای منشی گویا خانم یا آقا

صدای مناسب برای منشی گویا خانم یا آقا

تلفن گویا یا IVR به سیستمی گفته میشود که تماس تلفنی شما به صورت خودکار پاسخ داده شود و همچنین از طریق خط تلفن خدماتی شما میتوانید خدمات بیشتری را در اختیار داشته باشید مقل صندوق صوتی، داخلی، ساعت اداری و …

احتمالا شما نیز با مجموعه هایی تماس داشتید که تماس ها به صورت خودکار پاسخ داده شده است و حتی ممکن است تماس هایی داشته باشید که به محض پاسخ دادن ویسی برای شما پخش میشود شما میتوانید برای تماس هاتون از منشی گویا استفاده نمایید که صدایی که ضبط میکنید را میتوانید قرار دهید و صدای ضبط شده میتوانید صدای آقا باشد یا خانم تفاوتی ندارد اما سوالی مع اینجا مطرح است میزان تاثیرگزاری کدام یک بیشتر است برای کسب و کارها بهتر است از صدای آقا یا خانم استفاده شود تا بیشترین بازده را بگیرند؟

تفاوت های خاص زن و مرد شامل تفاوت های اساسی توپوگرافی و زیست شناسی بر کسی پوشیده نیست. اما در این بین، برخی تفاوت های غیرمنتظره مانند تاثیر صدای آنها بر شنونده نیز وجود دارد که تجارت و کسب و کار به آن علاقه نشان می دهد. پژوهشی در دانشگاه کبک از ایالت مونترال نشان داده است که تفاوت بین صدای زن و مرد تاثیرات مختلفی دارد. تاثیراتی که شما می توانید آن ها را در اختیار خود قرار دهید. این امر به ویژه می‌تواند هنگامی صادق باشد که ضبط تلفن گویا یا سایر سیستم های پیام ضبط شده وارد عمل شود. در چنین مواردی باید از کدام صدا استفاده کرد؟ به نظر می‌رسد ارتباط آن با جنسیت کمتر از حد انتظار است. با ما همراه باشید.

جنسیت صدای گوینده یه جه میزان در ضبط تلفن گویا تاثیر دارد؟

مطالعه ای که بر روی صدای جنسیت ها انجام شد بعضاً نتایج شگفت انگیزی را به ما نشان داده است. شاید بزرگترین نتیجه این بوده است که جذابیت صدای منشی تلفن گویا به اندازه عوامل تاثیر گذار دیگر بر شنوندگان اهمیت ندارد. مقایسه بین تاثیر صدای زن و مرد بر شنوندگان نشان داده است که صدای مردان کمی بهتر درک می شود. اما تفاوت بسیار نزدیک است و از نظر آماری این تفاوت ناچیز می باشد.

ویژگی هایی که در ضبط تلفن گویا برای شنوندگان مهم است چه چیز هایی میباشد ؟

مطالعات بر روی صدا نشان داده است که گرچه جنسیت صدای گوینده در ضبط تلفن گویا تاثیر چندانی بر شنوندگان ندارد. با این حال، چندین نکته مانند زیر و بم بودن صدا، تن صدا و ضرب آهنگ صدا نقش بسیار بیشتری را ایفا می ‌کنند.

از عوامل مهم دیگر در ضبط صدای منشی گویا شدت صدا در ضبط تلفن گویا میباشد :

مردان و زنان در این مطالعه دریافتند که صداهای با شدت بالا تاثیر کلی بهتری بر کیفیت درک شدن پیام در تلفن گویا دارند. هر چه صدا بیشتر باشد کیفیت آن نیز بیشتر خواهد بود. شدت متوسط صدا نیز مزایایی را برای کیفیت پیام ایجاد می کند. اما در زمینه درک مطلب برتری خود را از دست می دهد. صدای معتدل در واقع دلپذیر است اما به راحتی قابل درک نیست.

عامل مهم دیگر که باید به آن توجه داشت سریع حرف زدن  میباشد :

مطالعات خاطرنشان کرده است که هر چه میزان سرعت گفتار بالاتر باشد پیام در کل بهتر دریافت می شود. نه تنها گویندگی سریع تر باعث افزایش لذت عمومی می شود، بلکه پیام توسط شنوندگانی که در حال گوش دادن به آن هستند بهتر و معتبر تر دریافت می گردد.

هدفتان را در مورد شنوندگان تلفن گویا در نظر بگیرید:

طبق مطالعات انجام شده در مورد صدای ضبط تلفن گویا نشان داد که برای بسیاری از انسان ها صدای زن و مرد تفاوت زیادی در هدف ایجاد نمی کند.
با این حال، تقریباً نیمی از پاسخ دهندگان تفاوت هایی را مشاهده کرده اند. به عنوان مثال در برخی مطالعات ۴۸ درصد از شرکت کنندگان صدای مردان را موثر تر می دانستند.با این حال ۴۹ درصد با آن مخالف بودند.
در مطالعه دیگری ۴۶ درصد از مخاطبین صدای زنان را تسکین دهنده تر می دانستند. همین میزان از افراد در مصاحبه تفاوتی بین تاثیر صداها احساس نمی کردند.

امکانات تلفن گویا IVR که در اختیار کسب و کارها قرار می دهد؟

چگونه می توانیم صدای صحیح موردنیاز برای کسب و کار خود را در ضبط تلفن گویا تنظیم کنیم؟
خبر خوب این است که کسی وجود ندارد که پیام را به بهترین شکل ممکن بگوید. در بسیاری از موارد اینکه پیام چگونه گفته شود نیز اهمیت چندانی ندارد. نکته مهم این است که به جای تمرکز کردن بر اینکه چه جنسیتی برای ضبط صدا استفاده شود باید مطمئن شوید که پیام با سرعت مناسب و با لحن متعادل ارائه شود تا بیشترین تاثیر را بگذارد.

برای ضبط صدای منشی گویا اگر حتی شما از بهترین تجهیزات استفاده کنید یا از نرم‌افزار گران‌قیمت استفاده نمایید اما کیفیت صدای مناسب نداشته باشید می‌تواند همه چیز را خراب کند. بهترین ویدئوها نیز در صورتی که صدای نامناسبی داشته باشند، ممکن است بی‌استفاده شوند با اینکه شما با داشتن نرم افزار ها و برنامه های مختلف میتوانید کیفیت فایل های صوتی خود را بهبود بخشید اما ساده ترین راه برای داشتن ویس بهتر ارائه صدا با کیفیت مناسب میباشد در ادامه به بررسی نکات مهم ضبط صدای منشی گویا میپردازیم.

نکات اساسی برای ضبط صدای منشی گویا :

۱- رعایت فاصله میکروفون :

در زمان ضبط بعضی از بخش های متن شما با صدای بلند هستند و بعضی بخش ها با صدای کم شما باید توجه داشته باشید که در زمانی که با صدای بلند صحبت میکنید از میکروفون فاصبه بیشتری داشته باشید و زمانی که صدای شما آرام تر هست باید به میکروفون نزدیک‌تر شوید.

بدین ترتیب می‌توان نوسان‌های صوتی را در صدای ضبط‌شده کاهش داد که به نوبه خود مقدار فشرده‌سازی مورد نیاز برای فایل صوتی را کاهش می‌دهد.

۲- متن یادآور حتما همراه داشته باشید :

هنگام ضبط صدا اگر متن خود را بر روی یک برگه یادداشت کنید خیلی بهتر است و باعث میشود در زمان فراموشی با نیم نگاهی که به متن می اندازید متن خود را فراموش نکنید.

۳- اجتناب از تلفظ غلیظ برخی از حروف

برخی افراد زمانی که برخی حروف مانند «پ» و «ب» را تلفظ می‌کنند، یک حجم هوای اضافی از میان لب‌های خود خارج می‌کنند. همچنین برخی افراد نیز هنگام تلفظ حروفی مانند «س» و «ف» صدایی شبیه به هیس هیس کردن از دهان خود خارج می‌کنند.

هر دو این وضعیت‌ها در زمان ضبط سخنرانی کاملاً روی کیفیت آن اثر گذارده و موجب حواس‌پرتی می‌شوند. سخنران باید مسافت خود را از میکروفون طوری تنظیم کند که تلفظ این حروف کمترین تأثیر محسوس را در فایل صوتی داشته باشد.

اصلاح این وضعیت به کمی آزمون و خطا نیاز دارد؛ اما می‌توانید با کمی تمرین، مسافت و زاویه مناسب از میکروفون را پیدا کنید.

۴- کنترل صدای تنفس

صدای نفس کشیدن یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند موجب خراب شدن کامل یک سخنرانی عالی شود. به همین دلیل است که باید در زمان ضبط یک سخنرانی، زمانی را صرف یادگیری زمان مناسب برای نفس کشیدن بکنید. این عادت را در خود ایجاد کنید که هر زمان می‌خواهید نفس را به داخل بکشید، سر خود را از میکروفون دور کنید. بدین ترتیب صدای نفس کشیدن شما از سوی میکروفون ضبط نمی‌شود.

۵- پیگیری یک روال خاص برای ضبط صدا

امروزه ضبط اغلب ویدئوها و پادکست‌ها در محلی خارج از استودیوهای ضبط صدا صورت می‌گیرد. افراد حرفه‌ای امروزه ترجیح می‌دهند که صدا را در خانه‌های خودشان ضبط کنند. با این که این وضعیت موجب صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ها می‌شود؛ اما یک عیب نیز دارد.

خانه فضای مناسبی برای ضبط صدا نیست و شامل نویزهای بسیار زیادی است که موجب کاهش کیفیت صدای ضبط‌ شده می‌شود. برای مقابله با این مشکلات می‌توانید یک روال ضبط صدای خاص را پیگیری کنید. بدین ترتیب باید از یک اتاق خاص برای ضبط صدا استفاده کنید، تجهیزات خود را به روشی معین تنظیم کنید و روش ضبط صدای شما نیز از رویه خاصی پیگیری کند.

با این روش زمانی که مجبور شوید یک بخش خاص از صدا را چندین بار ضبط کرده و اشتباه‌های پیش آمده را حذف کنید، پس‌زمینه صوتی یکنواخت می‌ماند و از این رو کیفیت صدا حفظ می‌شود.

۶- استفاده از میکروفون اکسترنال

دوربین‌ها و گوشی‌های هوشمند مجهز به میکروفون‌های داخلی هستند که برای ضبط گفتگوهای ویدئویی با یک نفر مشخص مناسب هستند. اما به طور کلی جهت ضبط صدا برای مخاطبان گسترده‌تر چندان مناسب نیستند.

اگر می‌خواهید به کیفیت صدای حرفه‌ای برسید، باید از یک میکروفون اکسترنال استفاده کنید. در بازار انواع مختلفی از این میکروفون‌ها وجود دارد که برای ضبط صداهای متفاوت طراحی شده‌اند. با صرف کمی وقت می‌توانید نوعی از میکروفون که برای شما مناسب‌تر است را بیابید.

۷- حذف نویز های زمینه

نویز قابل توجه در پس‌زمینه یک منبع عمده حواس‌پرتی در یک فایل صوتی محسوب می‌شود. اما یافتن جایی که کاملاً ضد صدا باشد امری ناممکن است. با این وجود باید حداکثر تلاش خود را بکنید تا نویز زمینه را از محل ضبط صدا حذف کنید. برخی روش‌های انجام این کار به صورت زیر هستند:

فن، ماشین لباسشویی و دیگر دستگاه‌هایی که موجب ایجاد نویز پس‌زمینه می‌شوند را خاموش کنید.
دستگاه ضبط‌صوت یا میکروفون را از رایانه دور کنید تا صدای فن رایانه تداخلی ایجاد نکند.
از افرادی که در محل هستند بخواهید که با صدای آرام‌تری صحبت کنند.
در کف اتاق کفپوش‌هایی نصب کنید تا صداهایی که از همسایه‌ها می‌آید را پوشش دهد.
برای جلوگیری از ورود صدا از برخی دیوارها می‌توانید از پرده، حوله، کتاب، نمد و موارد مشابه به عنوان عایق‌های طبیعی استفاده کنید.

۸- بهبود فن بیان

طرز بیان شما تأثیر زیادی بر سهولت درک صحبت‌هایتان از سوی مخاطبان دارد. از آنجا که ویدئوها و پادکست‌های مدرن برای مخاطبان گسترده‌ای ضبط می‌شوند، باید مطمئن شوید که صحبت‌های شما از سوی گسترده‌ترین طیف مخاطبانتان درک می‌شو.

نکات مهم فن بیان

  • به صورت روشن و بدون عجله صحبت کنید.
  • واژه‌های طولانی را به دقت تلفظ کنید و از لکنت یا لرزش صدا اجتناب کنید.
  • اگر گوینده لهجه دارد، در مورد بیان روشن‌تر باید تأکید بیشتری صورت بگیرد.
  • از اوقات فراغت خود برای کار روی فن بیان استفاده کنید. برای نمونه پیام‌های متنی پیچیده را با صدای بلند بخوانید و یا کلمات یا جمله‌های خاصی که در بیانشان مشکل دارید را به خاطر بسپارید.
  • این عادت را در خود پرورش دهید که از زبان خود هنگام صحبت کردن کار بیشتری بکشید و یا حتی ترانه‌های رپ را بازخوانی کند تا زبانتان در ادای کلمات پیچیده قوی‌تر شود.
  • از تکنیک‌های تنفس و مدیتیشن برای ایجاد دم و بازدم طبیعی و بدون شتاب در سخنرانی‌های خود بهره بگیرید.
  • به خاطر داشته باشید که نشستن یا ایستادن به صورت قائم و با جلو دادن سینه، موجب می‌شود که قدرت و وضوح صدایتان افزایش یابد.
  • در زمان جلسه‌های سخنرانی به میزان کافی آب بنوشید و این کار را در بازه‌های متوالی انجام دهید.

سخن آخر

شاید برای شما سوال باشد که صدای منشی تلفنی خود در ضبط تلفن گویا از کدام جنسیت باشد؟ واقعیت این است که طبق مطالعات انجام شده مشخص شده است که جنسیت صدا تاثیر چندانی بر جذب مشتری ندارد. به جای آن باید بر ویژگی هایی مانند تن صدا، شدت صدا و ضرب آهنگ صدا توجه ویژه داشت تا بیشترین بازده را از منشی تلفنی دیجیتال شرکت دریافت کرد.

مقاله های مرتبط :

تلفن گویا IVR جایگزین مناسب نیروی انسانی

ضبط صدا تلفن گویا ( IVR ) در استدیو با تعرفه ارزان

نظرات بسته شده اند